Składniki
Najczęściej stosowane lepisze, generalne wymagania wobec kruszyw oraz rodzaje składników do mieszanek.
Aktualizacja, 31.08.2020
Lepiszcza asfaltowe, kruszywa i stabilizatory
Składniki
Lepiszcza asfaltowe
Najczęściej stosowanym lepiszczem w mieszankach SMA 16 JENA na drogach samorządowych jest asfalt drogowy 50/70 wg PN-EN 12591.
W przypadku większych obciążeń lub powolnego ruchu warto rozważyć zastosowanie asfaltu wielorodzajowego MG 50/70-54/64 wg PN-EN 13924-2 lub asfaltu modyfikowanego polimerami PMB 45/80-55 wg PN-EN 14023.
W skrajnych wypadkach największych obciążeń, do rozważenia jest zastosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami PMB 45/80-65 lub nawet PMB 45/80-80 HiMA.
Kruszywa
Generalnie wymagania wobec kruszyw opierają się na dokumencie GDDKiA WT-1 2014 (lub nowszej wersji), dla mieszanki SMA, odpowiednio do kategorii ruchu, jaka występuje na budowanej drodze:
- KR1-KR2 – wymagania wobec kruszyw jak do mieszanki SMA przy dodatkowych wymaganiach:
- Zawartość ziaren łamanych i przekruszonych w mieszance kruszywa grubego C90/1
- Kruszywo drobne, kanciastość kategoria ECS30
- Kruszywo grube LA25
- KR3-KR6 – wymagania wg WT-1 jak dla mieszanki SMA bez zmian
Stabilizatory i inne dodatki
W zależności od potrzeb, do mieszanki mogą być dodawane różne składniki, takie jak:
- Chemiczne środki polepszające przyczepność lepiszcza asfaltowego do ziaren kruszywa
- Stabilizatory zapobiegające spływaniu lepiszcza z kruszywa
- Środki polepszające odporność na wodę i mróz
- Środki ułatwiające zagęszczanie
- Środki obniżające temperaturę produkcji mieszanki i/lub obniżające temperaturę zagęszczania
Na stronie Stabilizatory przedstawiono rozszerzony opis stabilizatorów i środków kompozytowych łączących stabilizatory z innymi dodatkami, znajduje się tam także opis zasad stosowania wapna hydratyzowanego jako dodatku poprawiającego przyczepność asfaltu do kruszywa oraz odporność mieszanki na wodę i mróz.
Napisz do nas
Samorządy i firmy zainteresowane współpracą prosimy o kontakt